Co trzeci Polak szuka szczęścia w nowym miejscu zamieszkania

Aż jedna trzecia Polaków w czasie pandemii zmieniła mieszkanie, zamierza je zmienić lub aktywnie go poszukuje – wynika z  badania Otodom „Szczęśliwy dom. Badanie dobrostanu Polaków”[1]. Przy wyborze nowego domu respondenci zwracają uwagę przede wszystkim na dostępność terenów zielonych i bezpieczeństwo okolicy. Choć głównym motywatorem do zmiany jest potrzeba większej powierzchni mieszkalnej, to nie jest ona kluczowym determinantem szczęścia w miejscu zamieszkania.

 

[1] Raport „Szczęśliwy dom. Badanie dobrostanu Polaków”, Uniwersytet SWPS na zlecenie Otodom, N=1428, lipiec 2021.

Przeprowadzka – dlaczego i gdzie?

Według badania w czasie pandemii przeprowadziło się 12% Polaków, kolejne 6% aktywnie szuka nieruchomości, a 15% myśli o zmianie. Kluczowym powodem przeprowadzki jest potrzeba większej przestrzeni mieszkalnej. Wskazało na nią aż 29% respondentów. Drugim najczęściej wymienianym aspektem okazała się potrzeba kontaktu z naturą – jest ona ważna dla 17% badanych. Natomiast chęć zmiany stylu życia po trudnym czasie pandemii okazała się motywacją dla aż 16% osób.

Wśród najczęściej wybieranych parametrów nowego mieszkania wymieniano: tereny zielone – skwery, parki, lasy (32%), bezpieczną okolicę (31%), przydomowy ogród lub balkon (po 30%), widok z okna oraz jakość powietrza (po 28%). Jednocześnie posiadanie własnego ogrodu czy balkonu dla połowy badanych stało się dużo ważniejsze niż przed pandemią.

Nie większe, ale lepiej zaaranżowane

O ile dla wielu respondentów głównym powodem przeprowadzki była potrzeba posiadania większej przestrzeni mieszkalnej, o tyle ostatecznie średnia liczba metrów kwadratowych w ich nowych domach nie zmieniła się istotnie. Mimo to większość badanych deklarowało, że po przeprowadzce czują się szczęśliwsi. Oznacza to, że percepcja przestrzeni ma bardzo subiektywny wymiar, a poczucie zadowolenia jest silnie związane z jej właściwą organizacją.

„Ludzie zmieniając miejsce zamieszkania kierują się tym, że chcą mieć więcej przestrzeni, ale zmiana  de facto nie wiąże się z nabyciem większej powierzchni. Jednakże inne rozmieszczenie pomieszczeń, lepiej zaplanowana i uporządkowana przestrzeń wydaje się ludziom większa, a co za tym idzie bardziej satysfakcjonująca” – tłumaczy Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS.

Do lepszego samopoczucia w domu nie zawsze potrzebna jest tak radykalna zmiana jak przeprowadzka. 23% badanych zdecydowało się na remont i to wystarczyło, aby zyskali poczucie większej kontroli nad przestrzenią. Remont zminimalizował negatywny wpływ pandemii, wprowadzając porządek i lepszą organizację powierzchni mieszkaniowej.

Chaos wrogiem szczęścia

W czasie pandemii utrzymanie porządku w mieszkaniu było utrudnione ze względu na konieczność spędzania w miejscu zamieszkania znacznej ilości czasu jednocześnie z pozostałymi domownikami. Zbyt wiele rzeczy na małej powierzchni, nieodpowiednie meble i brak jasnego podziału obowiązków to przyczyny nieładu, na które najczęściej skarżyli się uczestnicy badania.

Chaos w mieszkaniu niejednokrotnie prowadzi do konfliktów. Stąd wyraźne wśród uczestników badania dążenie do uporządkowania przestrzeni wokół nich. Zmiany większe lub mniejsze przeprowadzka, remont, a nawet wprowadzenie nowych rytuałów do codziennego życia mają wspólny mianownik: pozwalają na dostosowanie przestrzeni mieszkań do nowych, lepiej uświadomionych potrzeb. Umożliwiają nam też odzyskać przynajmniej częściową kontrolę nad post-pandemiczną rzeczywistością” – komentuje Monika Rudnicka, General Manager w Otodom.

Porządek jest tylko jednym z wielu czynników decydujących o poczuciu szczęścia w miejscu zamieszkania. Uczestnicy badania wymienili także: posiadanie mieszkania na własność, poczucie zatłoczenia, rozdzielność funkcjonalną pomieszczeń w mieszkaniu (im więcej funkcji pełni to samo pomieszczenie, tym niższe poczucie szczęścia), widok z okna, widok okolicznych budynków, obecność terenów rekreacyjnych, kontakty z sąsiadami, styl życia mieszkańców (tj. sposób odżywiania, aktywność), subiektywnie odbieraną sytuację finansową oraz nasłonecznienie.

Udostępnij

Najnowsze historie

Website preview
Jawność cen. Nowe obowiązki deweloperów i nierozstrzygnięte pytania
Komentuje: Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka badań rynku Otodom
media.otodom.pl
Website preview
Nie tylko rekordowe wzrosty. Rynek najmu zmienia zasady gry, stawiając na personalizację
W sierpniu 2025 roku podaż mieszkań przeznaczonych na wynajem wzrosła o ponad 5% miesiąc do miesiąca. W tym samym czasie liczba odpowiedzi na ogłoszenia zwiększyła się o 17% względem lipca i aż o 16% w ujęciu rocznym. W ostatnich siedmiu latach wyższy wynik pojawił się jedynie raz – w marcu 2022, tuż po wybuchu wojny w Ukrainie. Na rynku coraz wyraźniej widać też trend personalizacji – właściciele lokali precyzyjnie wskazują, do kogo kierują swoje oferty. 
media.otodom.pl
Website preview
Synowie, ojcowie, wnukowie. Mężczyźni przejmują opiekę i zmieniają adres
Jak wskazuje raport Otodom „Sens(y) zmian mieszkaniowych”, wielopokoleniowi opiekunowie, czyli osoby przeprowadzające się z potrzeby wsparcia bliskich, najczęściej wracają do małych miast i wsi. Co zaskakujące, w tej roli częściej występują mężczyźni (53%). W nowym domu zyskują średnio 27 mkw. dodatkowej przestrzeni, ale brakuje im wygód codziennego życia i dostępu do usług, a niemal połowa przyznaje, że tęskni za dawnym otoczeniem.
media.otodom.pl

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o Otodom

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdza prowadzone cyklicznie niezależne badanie Mediapanel Gemius. Każdego miesiąca trafia do nas ponad 6 mln realnych użytkowników*, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Otodom nie tylko daje dostęp do ogromnej bazy ogłoszeń, ale też sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia jak np. Otodom Analytics, dzieli się wiedzą ekspertów i najświeższymi danymi, które pozyskuje także w dedykowanych badaniach. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

* wg danych za grudzień 2024 r.

Kontakt

Biuro Prasowe Otodom: Linkleaders

otodom@linkleaders.pl

www.otodom.pl