Za Cukrownią i Śródmieście najbardziej zakorkowanymi dzielnicami Lublina
Ranking Dzielnic Otodom 2020 - Komunikacja w Lublinie
8 lipca 2020
Mało kto ma to szczęście, by wszystko mieć “pod nosem”, w promieniu kilku minut spaceru. Codzienne dojazdy potrafią podkradać całkiem sporo naszego czasu. Dlatego ważnym aspektem wyboru miejsca do życia jest jego dobre skomunikowanie. Sprawdź w Rankingu Dzielnic Otodom, które dzielnice Lublina wypadły pod tym względem najlepiej!
Transport publiczny w Lublinie
Przesycenie miasta ruchem samochodowym ma negatywny wpływ na środowisko, wiąże się bowiem ze zwiększeniem poziomu zanieczyszczenia powietrza, korkami, przekształcaniem terenów zielonych na miejsca parkingowe, a obciążenie dróg powoduje szybsze ich zużycie. Dlatego tak ważne jest, aby władze miasta zapewniły sprawną sieć transportu publicznego i alternatywne formy przemieszczania się po mieście.
Transport publiczny w Lublinie opiera się na autobusach i trolejbusach, funkcjonuje też węzeł kolejowy. Wprowadzenie tramwajów jest tu niemożliwe ze względu na specyficzną topografię miasta. W Polsce trolejbusy nie są zbyt popularną formą transportu publicznego, a Lublin jest jednym z czterech miast w Polsce, obok Gdyni, Sopotu i Tychów, w których działają te elektryczne pojazdy.
W Lublinie od 2014 można wypożyczyć rowery, w ramach Lubelskich Rowerów Miejskich. Od momentu powstania system został dwukrotnie rozbudowany. Miasto rokrocznie rozszerza swoją sieć dróg rowerowych – na przestrzeni 2019 roku powstało nowych (albo zostało przebudowanych) ok. 18,8 km dróg i pasów rowerowych.
Czechów Północny najlepiej ocenianą dzielnicą
Okazuje się, że pod względem komunikacji w Rankingu Dzielnic Otodom 2020 wyniki czołowych dzielnic Lublina są bardzo zbliżone, a o kolejności decydowały ułamki punktów. W ogólnej klasyfikacji na pierwszym miejscu sytuuje się Czechów Północny, chociaż nie triumfuje on w żadnej ze składowych kategorii. Na Czechowie Północnym podkreśla się sprawną sieć komunikacji miejskiej i łatwy dostęp do alternatywnych form przemieszczania się – w obrębie dzielnicy stacjonują rowery miejskie, znajduje się również pętla autobusowa. Najgorzej wypada tam kwestia miejsc do parkowania.
– Na Czechowie Północnym infrastruktura związana z komunikacją jest znakomicie rozwinięta. Lublin swego czasu zasłynął z największej ilości wypożyczonych rowerów w rankingu w porównaniu nawet z Krakowem, czy Poznaniem. Lublin to miasto kompaktowe, ani za duże, ani za małe, dlatego rowery to świetny środek komunikacji. Liczba uczelni państwowych oraz prywatnych jest ogromna, a to właśnie studenci często wybierają rower jako środek transportu – podkreśla Łukasz Łukawski, 4te Piętro.
Tłoczno w komunikacyjnej czołówce
Oceniając wyniki Rankingu Dzielnic Otodom 2020 w kategorii komunikacja, warto zwrócić uwagę na fakt, że czołowe miejsca zostały przydzielone w oparciu o minimalne różnice, sięgające dosłownie setnych części punktu. Zwycięski Czechów Północny oceniony był na 3,91, drugie miejsce zajął o jedną setną punktu gorszy Sławinek, a na trzecim ex aequo znalazły się Konstantynów i Felin, ocenione na 3,89. Jeśli dodać do tego, że kolejne w rankingu Abramowice i Szerokie były z kolei od przed chwilą wspomnianych dzielnic gorsze o zaledwie dwie setne punktu – obrazuje to jak wyrównana była rankingowa stawka.
Problematyczne dzielnice Lublina
Za najbardziej zakorkowane dzielnice uznaje się Za Cukrownią i Śródmieście. Brak miejsc do parkowania najdotkliwiej odczuwają mieszkańcy dzielnicy Głusk, chociaż to nie jedyny problem, z którym muszą się borykać - na tle pozostałych dzielnic najgorzej wypada też kwestia związana ze sprawnością komunikacji miejskiej.
Lublin w szerszym kontekście
Na tle innych polskich miast pod względem komunikacyjnym Lublin wypada całkiem nieźle. Zajął wysokie, trzecie miejsce w zestawieniu 12 polskich miast - z oceną 3,66, wyprzedzony jedynie przez Gdynię (3,69) oraz Białystok (3,75). Ostatnie miejsce pod względem komunikacji zajęły ex aequo dwa miasta: Łódź i Kraków (3,32).
AUDIO - wypowiedź Jarosława Krawczyka z Otodom
MP3 - 1.3 Mb