Większe mieszkanie nie oznacza większego szczęścia

Najnowszy Raport Otodom i ThinkCo „Mieszkałbym. Czego od domu oczekują Polacy?”

Mieszkanie marzeń to nie tylko liczba metrów kwadratowych i dobra lokalizacja, ale w dużej mierze szereg innych elementów jakościowych, które składają się na nasz „szczęśliwy dom” – wynika z najnowszego raportu Otodom i ThinkCo „Mieszkałbym. Czego od domu oczekują Polacy?”1. Wśród istotnych czynników składających się na szczęście w domu, znajdują się przede wszystkim elementy odpowiadające naszym aktualnym potrzebom.

Szczęście wykracza poza mury naszego domu

Jak wynika z raportu Otodom i ThinkCo, aż 79% Polaków lubi swój dom, a 91% wskazuje, że jest to miejsce, w którym mogą się w pełni zrelaksować. Wiele osób jest na tyle mocno przywiązanych do swojego mieszkania, że przebywanie poza nim budzi w nich uczucie tęsknoty. Co jednak istotne, na poczucie szczęścia składa wiele czynników zewnętrznych, wynikających m.in. z lokalizacji naszego domu. Aż 57% Polaków zwraca uwagę, że czują się szczęśliwi w mieście, w którym mieszkają, gdzie mają bliski dostęp do sklepów (29%), ich miejsce zamieszkania jest eco-friendly (21,7%), dobrze skomunikowane (23,9%), bezpieczne (21,7%) i oferujące liczne rozrywki oraz formy relaksu (21,1%). 53% Polaków docenia też tereny zieleni w swojej okolicy bardziej niż przed pandemią.

Metraż ważny, ale nie najważniejszy

– Choć dane rynkowe pokazują, że z roku na rok średnia liczba metrów kwadratowych na mieszkańca rośnie, to sam metraż nie jest dla Polaków najważniejszym wyznacznikiem szczęścia w ich domu – komentuje Marta Buzalska, ekspertka Otodom.
– Badanie, które przeprowadziliśmy jeszcze w trakcie trwania pandemii wspólnie z SWPS Innowacje2 pokazało, że choć Polacy co do zasady poszukiwali wówczas większych metraży, to po samej przeprowadzce najczęściej okazywało się, że nowe mieszkanie miało metraż podobny do poprzedniego. Mimo wszystko czuli się szczęśliwsi w nowym miejscu, gdyż percepcja przestrzeni wiąże się nie tylko z jej metrażem, ale też jej dobrą organizacją – uzasadnia ekspertka.

Funkcjonalność przede wszystkim

Dla Polaków ważnym aspektem wpływającym na szczęście w ich domu jest jego praktyczność – aż 87% badanych funkcjonalne wnętrza i praktyczne rozwiązania uważa za priorytet. 58% respondentów wskazało ważną rolę estetyki i stylu wnętrza, 57% jakość materiałów i wyposażenia, a 40% cenę. Tylko dla 15% decydującymi wyznacznikami są bezpieczeństwo dzieci oraz ich potrzeby, a 14% podkreśla modne rozwiązania i trendy przy urządzaniu domu.

Mieszkańcy Polski nie są eko?

O ekologicznym budownictwie mówi się przede wszystkim w kontekście nieruchomości komercyjnych, gdzie kwestia certyfikacji i efektywności energetycznej budynków jest pewnego rodzaju standardem. Jeśli chodzi o budownictwo mieszkaniowe, Polacy dostrzegają trendy ekologiczne – jest nimi zainteresowanych przeszło 88% – jednak tylko 37,6% zwraca lub zwróciłoby uwagę na to, czy ich nowe cztery kąty są, lub będą wykonane z materiałów ekologicznych. Więcej niż 40% respondentów ignoruje ten aspekt.Główną przeszkodą, która powstrzymuje Polaków przed wprowadzeniem rozwiązań ekologicznych, jest brak finansowania. Taki powód wskazało aż 70% badanych.

Prawie 35% osób zadeklarowało, że byliby skłonni dopłacić za wykorzystanie ekologicznych materiałów w budowie ich nieruchomości, podczas gdy 33,2% nie chciałaby tego robić. Zapłacić za rozwiązania ekologiczne, takie jak odnawialne źródła energii, oświetlenie LED, zieleń wokół domu czy też odpowiednio przygotowane miejsce do segregacji śmieci, byłoby skłonnych aż 56% ankietowanych.

Więcej w najnowszym raporcie Otodom i ThinkCo.

1 Raport Otodom i ThinkCo "Mieszkałbym. Czego od domu oczekują Polacy?” (czerwiec 2022)

2 Szczęśliwy dom. Badanie dobrostanu Polaków - Raport Otodom i SWPS Innowacje (sierpień 2021)

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o Otodom

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdza prowadzone cyklicznie niezależne badanie Mediapanel Gemius. Każdego miesiąca trafia do nas ponad 6 mln realnych użytkowników*, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Otodom nie tylko daje dostęp do ogromnej bazy ogłoszeń, ale też sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia jak np. Otodom Analytics, dzieli się wiedzą ekspertów i najświeższymi danymi, które pozyskuje także w dedykowanych badaniach. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

Otodom Analytics to pełny, wiarygodny i aktualny zestaw danych i informacji o rynku mieszkaniowym w Polsce - wszystko w jednym nowoczesnym narzędziu zasilanym nie tylko danymi, ale i komentarzami najlepszych ekspertów. Otodom Analytics wspiera efektywne prowadzenie biznesu przez deweloperów i pośredników, dając im zestaw specjalnie przygotowanych narzędzi do optymalizacji wydatków i zwiększania efektywności pracy z klientami. Otodom Analytics stanowi unikalne na rynku kompendium wiedzy dla każdego profesjonalisty działającego na rynku mieszkaniowym i w jego bliskim otoczeniu.

 

* wg danych za sierpień 2023 r.

Kontakt