Serwis Otodom liderem rankingu użyteczności aplikacji do wynajmu mieszkań

Aplikacja Otodom zajęła pierwsze miejsce w rankingu Symetrii, wyprzedzając tym samym takie serwisy jak Gratka, Morizon czy Domiporta.pl. Otodom zdeklasował konkurencję na wszystkich pięciu badanych poziomach doświadczeń, takich jak radość, przywiązanie, wydajność, łatwość użycia i efektywność, a blisko 88% użytkowników doceniło prostą i przejrzystą obsługę tej aplikacji.

Transformacja sposobu korzystania z serwisów internetowych nabiera tempa i nie omija również rynku mieszkaniowego. Już ponad 75%[1] zapytań o najem mieszkań pochodzi z urządzeń mobilnych. Taka dynamika to koło napędowe dla zmian w wyglądzie i sposobie działania serwisów, które pełnią istotną rolę w procesie poszukiwania swojego wymarzonego domu. Preferencjom Polaków w zakresie użytkowania aplikacji do wynajmu mieszkań przyjrzała się agencja Symetria to jedna z największych agencji UX w Polsce, która skupia się na badaniach User Experience oraz realizuje usługi z obszaru e-biznesu a wyniki ich badania znaleźć można w opublikowanym właśnie raporcie. 

Czym jest użyteczność serwisów?

Jak mówią autorzy raportu, jest to cecha pozwalająca zmierzyć, jak bardzo produkt jest dla jego użytkownika satysfakcjonujący, intuicyjny, wydajny oraz czy pozwala w prosty sposób spełniać cel, do którego został przeznaczony, bez generowania dodatkowych problemów. W badaniu wykorzystano rozwiniętą koncepcję A. Waltera – hierarchii potrzeb użytkowników. Każdy z pięciu poziomów piramidy doświadczeń ma swoją wagę. Najistotniejsza jest efektywność w wyszukiwaniu, następnie łatwość w użyciu, wydajność, przywiązanie i na samej górze piramidy – radość, najmniej kluczowy poziom, jednak wpływający na całokształt doświadczeń podczas korzystania z aplikacji. ​ 

Źródło: Raport „Ranking użyteczności aplikacji do wynajmu mieszkań” 

Podczas badania użytkownicy testujący aplikacje mieli za zadanie zweryfikować, w której z nich wyszukiwanie nieruchomości po podstawowych filtrach jest najprostsze (wielkość mieszkania, miasto, liczba pokoi, cena), wykorzystać filtry zaawansowane (dzielnica, różne warianty pokoi, ogrzewanie, balkon, winda), znaleźć informacje o kosztach dodatkowych, zlokalizować najbliższy sklep oraz spróbować skontaktować się z autorem ogłoszenia. 

-Analiza wyników napawa optymizmem. Jak wspominałem zmienia się struktura rynku nieruchomości, który z uwagi na drastyczny spadek zdolności kredytowej klientów przechodzi przeobrażenie. Stąd uważam, że spojrzenie w tym trudnym momencie na klientów, poświęcenie uwagi temu, na ile sposób poszukiwania nieruchomości jest satysfakcjonujący i sprawny zasługuje na uznanie. Dla pośredników nieruchomości, którzy w praktyce mierzą się z emocjami klientów, to niezwykle istotne aby przed “pierwszym kontaktem” klient już przychodził z pozytywnym nastawieniem - komentuje Łukasz Kruszewski, Dyrektor Marketingu Freedom Nieruchomości.

Kafelkowe filtry i spójność prezentacji ofert kluczem do sukcesu

Duża część respondentów stwierdziła, że podział ekranu telefonu na funkcjonalne kafelki, zwłaszcza wzbogacone ikoną, to najłatwiejsza i najbardziej zachęcająca do kliknięcia forma interfejsu aplikacji. Na wysokim miejscu jeśli chodzi o zalety znalazła się też możliwość skorzystania z map w aplikacji i dokładnego wyszukiwania lokalizacji mieszkania z oferty.

Użytkownicy, biorący udział w badaniu Symetrii, deklarowali też, że bardzo ważne jest dla nich ujednolicenie sposobu prezentowania poszczególnych parametrów oferty - zarówno na poziomie informacji wprowadzanych przez wynajmującego, jak i wyświetlania wyników wyszukiwania. Nie może dziwić, że jedno z najważniejszych wskazań dotyczyło opłat dodatkowych (czynsz, kaucja). Korzystający z aplikacji oczekują tego, że w łatwy sposób będą mogli oszacować ogólny koszt związany z najmem i wykluczyć oferty przekraczające ich możliwości finansowe. Wielu z nich chciałoby również by parametr finansowy był jedną z opcji dostępnych na poziomie filtrowania.

Decyzja o wyborze nieruchomości jest jedną z trudniejszych, przed jaką staje większość nabywców. Nie tylko dlatego, że wiążą się z nią bardzo duże pieniądze, ale i dlatego, że w przeważającej liczbie przypadków jest związana z emocjami. Dlatego celem, jaki sobie postawiliśmy, było to, by śledząc dane ilościowe i jakościowe, niezależnie od punktu styku odbiorcy z naszymi produktami, zapewniać mu jak największą wygodę, użyteczność i dostęp do wszelkich niezbędnych informacji. Dziś, gdy 70% ruchu w naszym serwisie pochodzi z urządzeń mobilnych, tym ważniejsze jest dla nas to wyróżnienie – komentuje ​ Mateusz Kardyś, Project Manager, Otodom.
- Nie oznacza to jednak, że zamierzamy spocząć na laurach. Wszystkie sugestie i uwagi są dla nas bardzo istotne, bo dzięki temu możemy jeszcze lepiej zadbać o doświadczenia użytkowników korzystających z naszych serwisów ​ - dodaje.

[1] Raport „Ranking użyteczności aplikacji do wynajmu mieszkań”, styczeń 2023.

 

Udostępnij

Najnowsze historie

Website preview
Boom bez podwyżek – zaskakujący wrzesień na rynku najmu
Rekordowa liczba ofert, drugi najwyższy poziom popytu od 2018 roku i… niemal zerowe zmiany cen. Wrzesień 2025 przyniósł zaskoczenie na rynku najmu. Jak wskazują dane Otodom, liczba aktywnych ofert była o 15% wyższa niż miesiąc wcześniej, odpowiedzi na nie wzrosły o 40% rok do roku, podczas gdy zmiana cen sięgnęła symbolicznie 1%. Ten wyjątkowy miesiąc pokazuje, że polski rynek najmu dojrzewa, a jego kształt coraz mocniej współtworzą nie tylko studenci, ale także młodzi z pokolenia Z.
media.otodom.pl
Website preview
Sąsiedzka życzliwość cenniejsza niż widok z okna. Czy relacje stają się nową walutą rynku mieszkaniowego?
W czasach setek znajomości online, mieszkańcy Polski na nowo zaczynają doceniać wartość prawdziwych więzi. 49% wskazuje możliwość nawiązania nowych znajomości jako ważny powód przeprowadzki, a 41% ma znajomych lub przyjaciół w okolicy, do której się przenosi. Mieszkanie przestaje być tylko inwestycją w metry, a staje się inwestycją w relacje. Tylko jak budować wspólnotę w kraju, w którym 48% odczuwa brak lokalnych liderów, zdolnych pchnąć sąsiedzkie inicjatywy do przodu?
media.otodom.pl
Website preview

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o Otodom

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdza prowadzone cyklicznie niezależne badanie Mediapanel Gemius. Każdego miesiąca trafia do nas ponad 6 mln realnych użytkowników*, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Otodom nie tylko daje dostęp do ogromnej bazy ogłoszeń, ale też sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia jak np. Otodom Analytics, dzieli się wiedzą ekspertów i najświeższymi danymi, które pozyskuje także w dedykowanych badaniach. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

* wg danych za grudzień 2024 r.

Kontakt

Biuro Prasowe Otodom: Linkleaders

otodom@linkleaders.pl

www.otodom.pl