Serwis Otodom liderem rankingu użyteczności aplikacji do wynajmu mieszkań
Aplikacja Otodom zajęła pierwsze miejsce w rankingu Symetrii, wyprzedzając tym samym takie serwisy jak Gratka, Morizon czy Domiporta.pl. Otodom zdeklasował konkurencję na wszystkich pięciu badanych poziomach doświadczeń, takich jak radość, przywiązanie, wydajność, łatwość użycia i efektywność, a blisko 88% użytkowników doceniło prostą i przejrzystą obsługę tej aplikacji.
13 stycznia 2023
Transformacja sposobu korzystania z serwisów internetowych nabiera tempa i nie omija również rynku mieszkaniowego. Już ponad 75%[1] zapytań o najem mieszkań pochodzi z urządzeń mobilnych. Taka dynamika to koło napędowe dla zmian w wyglądzie i sposobie działania serwisów, które pełnią istotną rolę w procesie poszukiwania swojego wymarzonego domu. Preferencjom Polaków w zakresie użytkowania aplikacji do wynajmu mieszkań przyjrzała się agencja Symetria to jedna z największych agencji UX w Polsce, która skupia się na badaniach User Experience oraz realizuje usługi z obszaru e-biznesu a wyniki ich badania znaleźć można w opublikowanym właśnie raporcie.
Czym jest użyteczność serwisów?
Jak mówią autorzy raportu, jest to cecha pozwalająca zmierzyć, jak bardzo produkt jest dla jego użytkownika satysfakcjonujący, intuicyjny, wydajny oraz czy pozwala w prosty sposób spełniać cel, do którego został przeznaczony, bez generowania dodatkowych problemów. W badaniu wykorzystano rozwiniętą koncepcję A. Waltera – hierarchii potrzeb użytkowników. Każdy z pięciu poziomów piramidy doświadczeń ma swoją wagę. Najistotniejsza jest efektywność w wyszukiwaniu, następnie łatwość w użyciu, wydajność, przywiązanie i na samej górze piramidy – radość, najmniej kluczowy poziom, jednak wpływający na całokształt doświadczeń podczas korzystania z aplikacji.
Podczas badania użytkownicy testujący aplikacje mieli za zadanie zweryfikować, w której z nich wyszukiwanie nieruchomości po podstawowych filtrach jest najprostsze (wielkość mieszkania, miasto, liczba pokoi, cena), wykorzystać filtry zaawansowane (dzielnica, różne warianty pokoi, ogrzewanie, balkon, winda), znaleźć informacje o kosztach dodatkowych, zlokalizować najbliższy sklep oraz spróbować skontaktować się z autorem ogłoszenia.
-Analiza wyników napawa optymizmem. Jak wspominałem zmienia się struktura rynku nieruchomości, który z uwagi na drastyczny spadek zdolności kredytowej klientów przechodzi przeobrażenie. Stąd uważam, że spojrzenie w tym trudnym momencie na klientów, poświęcenie uwagi temu, na ile sposób poszukiwania nieruchomości jest satysfakcjonujący i sprawny zasługuje na uznanie. Dla pośredników nieruchomości, którzy w praktyce mierzą się z emocjami klientów, to niezwykle istotne aby przed “pierwszym kontaktem” klient już przychodził z pozytywnym nastawieniem - komentuje Łukasz Kruszewski, Dyrektor Marketingu Freedom Nieruchomości.
Kafelkowe filtry i spójność prezentacji ofert kluczem do sukcesu
Duża część respondentów stwierdziła, że podział ekranu telefonu na funkcjonalne kafelki, zwłaszcza wzbogacone ikoną, to najłatwiejsza i najbardziej zachęcająca do kliknięcia forma interfejsu aplikacji. Na wysokim miejscu jeśli chodzi o zalety znalazła się też możliwość skorzystania z map w aplikacji i dokładnego wyszukiwania lokalizacji mieszkania z oferty.
Użytkownicy, biorący udział w badaniu Symetrii, deklarowali też, że bardzo ważne jest dla nich ujednolicenie sposobu prezentowania poszczególnych parametrów oferty - zarówno na poziomie informacji wprowadzanych przez wynajmującego, jak i wyświetlania wyników wyszukiwania. Nie może dziwić, że jedno z najważniejszych wskazań dotyczyło opłat dodatkowych (czynsz, kaucja). Korzystający z aplikacji oczekują tego, że w łatwy sposób będą mogli oszacować ogólny koszt związany z najmem i wykluczyć oferty przekraczające ich możliwości finansowe. Wielu z nich chciałoby również by parametr finansowy był jedną z opcji dostępnych na poziomie filtrowania.
– Decyzja o wyborze nieruchomości jest jedną z trudniejszych, przed jaką staje większość nabywców. Nie tylko dlatego, że wiążą się z nią bardzo duże pieniądze, ale i dlatego, że w przeważającej liczbie przypadków jest związana z emocjami. Dlatego celem, jaki sobie postawiliśmy, było to, by śledząc dane ilościowe i jakościowe, niezależnie od punktu styku odbiorcy z naszymi produktami, zapewniać mu jak największą wygodę, użyteczność i dostęp do wszelkich niezbędnych informacji. Dziś, gdy 70% ruchu w naszym serwisie pochodzi z urządzeń mobilnych, tym ważniejsze jest dla nas to wyróżnienie – komentuje Mateusz Kardyś, Project Manager, Otodom.
- Nie oznacza to jednak, że zamierzamy spocząć na laurach. Wszystkie sugestie i uwagi są dla nas bardzo istotne, bo dzięki temu możemy jeszcze lepiej zadbać o doświadczenia użytkowników korzystających z naszych serwisów - dodaje.
[1] Raport „Ranking użyteczności aplikacji do wynajmu mieszkań”, styczeń 2023.