Polacy doceniają agentów nieruchomości

Co drugi Polak pozytywnie ocenia agentów nieruchomości – wynika z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Otodom w ramach nadchodzącej edycji konkursu „Lider Nieruchomości 2021”. To niemal dwa razy więcej w porównaniu do 2017 r., kiedy taką opinię wyraziło jedynie 24% osób (1). Branża profesjonalizuje się, co potwierdza fakt, że osobiste doświadczenia klientów przekładają się na jeszcze korzystniejszy obraz przedstawicieli tego zawodu. 56% Polaków, którzy skorzystali z usług pośrednika ocenia ich dobrze, a niemal 60% z nich chciałoby podjąć taką współpracę ponownie.

Profesjonalny partner

Wizerunek pośrednika nieruchomości w Polsce z roku na rok poprawia się. Według najnowszych danych aż 45% osób ma pozytywny obraz przedstawicieli tej branży. Zmiana wizerunku jest jeszcze bardziej wyraźna, gdy porówna się odsetek osób mających negatywny obraz agenta: z 36% badanych w 2017 r. do 15% w 2021 r.

Przedstawiciele branży kojarzeni są przede wszystkim z zaangażowaniem (59%), byciem pomocnym (58%) oraz profesjonalizmem (57%). Dla wielu osób na pozytywny odbiór pośrednika wpływa również fakt, że dba o interesy klienta (55%) oraz posiada szeroką wiedzę (51%) – doskonale zna swoje oferty, osobiście odwiedza nieruchomości oraz poznaje okolicę. Poprzez dokonywanie selekcji nieruchomości, oferowanie tylko tych aktualnych i dopasowanych do preferencji, oszczędza czas klientów. Według badania jest to jedna z kluczowych motywacji korzystania z usług agenta. Polacy cenią sobie sprawne dopełnienie formalności (52%), ograniczenie czasu, który musieliby poświęcić na wyszukiwanie ofert (51%), pomoc w znalezieniu nieruchomości skrojonej na miarę potrzeb (47%) czy bezpieczeństwo transakcji (44%).

- Agenci nieustannie pracują nad polepszeniem opinii na swój temat wśród Polaków. Widzimy dużą zmianę percepcji nie tylko pośredników, ale też całej branży, która w ostatnich latach bardzo się rozwinęła. Otodom w ramach współpracy z agencjami wspiera je dostarczając wiedzę i dzieląc się wartościowymi danymi poprzez takie inicjatywy jak np. Akademia Rozwoju Agenta czy magazyn Lighthouse. Równie ważne w pracy biur nieruchomości są dostarczane przez nas wirtualne narzędzia, które dzięki najnowszej technologii umożliwiają lepsze dopasowanie do dynamicznie zmieniającego się rynku i reagowanie na najbardziej aktualne potrzeby klientów. Sami pośrednicy zaczynają czuć potrzebę, by profesjonalizować się i wspólnie z nami wyznaczać kierunki, w jakich powinna rozwijać się branża. Ten skok jakościowy pokazują wyniki badania - osoby, które dotychczas miały okazję korzystać z usług pośrednika nieruchomości wyżej oceniają jego wkład w proces zakupowy. Co ciekawe, mają oni również dość mocno sprecyzowane oczekiwania wobec współpracy z agentem – komentuje Anna Michałkiewicz, koordynator projektu Lider Nieruchomości, Otodom.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia

Z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” wynika, że osoby, które w przeszłości korzystały z usług agenta, są bardziej świadome swoich oczekiwań wobec kolejnej współpracy. Dla 91% respondentów ważny jest czas na podjęcie decyzji, bez nacisku ze strony pośrednika. Niewiele mniej, bo 90% osób podkreśliło, że agent powinien weryfikować status prawny nieruchomości, które ma w swojej ofercie. Istotne są także pomoc w znalezieniu nieruchomości zgodnej z preferencjami i bezpieczeństwo transakcji (90%), jak też szeroki wybór ofert i pomoc w negocjacji najkorzystniejszej ceny (89%).

- Zaangażowanie agenta nieruchomości to dla kupującego inwestycja. Wyraźnie widzimy, jak zmienia się podejście do współpracy z nimi. Klienci są świadomi czego i w jakiej jakości oczekują. Nowoczesne narzędzia czy szeroka i aktualna wiedza dotycząca sytuacji rynkowej są tylko przykładami. Dlatego od kilku lat prowadzimy konkurs „Lider Nieruchomości”, podczas którego oceniamy pod kątem merytorycznym i jakościowym pracę agencji nieruchomości z całej Polski i wyłaniamy zwycięzców, którzy razem z nami wyznaczają nowe standardy na rynku. W najbliższej edycji - do której zgłoszenia zaczniemy przyjmować już w grudniu - razem z laureatami wypracujemy katalog dobrych praktyk. To nasza nowa inicjatywa, by wspólnie wypracować wykaz najlepszych zasad, które będą stanowiły rodzaj drogowskazu dla całej branży – podkreśla Anna Michałkiewicz, koordynator projektu Lider Nieruchomości, Otodom.

Agent nieruchomości idzie z duchem czasu

Wyniki badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” potwierdzają, że na znaczeniu zyskują nowoczesne narzędzia, które są nie tylko bardzo atrakcyjne z perspektywy kupującego i ułatwiają analizę ofert, ale także wpływają na postrzeganie agenta nieruchomości jako bardziej profesjonalnego. Zdecydowanie najbardziej atrakcyjny w ocenie klienta jest wirtualny spacer 3D. Aż 73% osób, chciałoby skorzystać z tej możliwości podczas dokonywania zakupu, a 61% badanych oczekuje, że to rozwiązanie powinien oferować profesjonalny agent nieruchomości. Wysoko na liście atrakcyjności uplasowały się także certyfikat najemcy (72%), mapa cen transakcyjnych (71%), a także wirtualny remont 3D (66%).


(1) Badanie „Wizerunek zawodu pośrednika nieruchomości” Otodom, 2017 r., https://blog.otodom.pl/2018/03/badanie-wizerunku-zawodu-posrednika-nieruchomosci-czesc-1-cel-badania-ogolna-ocena.html

Udostępnij

Najnowsze historie

Website preview
Boom bez podwyżek – zaskakujący wrzesień na rynku najmu
Rekordowa liczba ofert, drugi najwyższy poziom popytu od 2018 roku i… niemal zerowe zmiany cen. Wrzesień 2025 przyniósł zaskoczenie na rynku najmu. Jak wskazują dane Otodom, liczba aktywnych ofert była o 15% wyższa niż miesiąc wcześniej, odpowiedzi na nie wzrosły o 40% rok do roku, podczas gdy zmiana cen sięgnęła symbolicznie 1%. Ten wyjątkowy miesiąc pokazuje, że polski rynek najmu dojrzewa, a jego kształt coraz mocniej współtworzą nie tylko studenci, ale także młodzi z pokolenia Z.
media.otodom.pl
Website preview
Sąsiedzka życzliwość cenniejsza niż widok z okna. Czy relacje stają się nową walutą rynku mieszkaniowego?
W czasach setek znajomości online, mieszkańcy Polski na nowo zaczynają doceniać wartość prawdziwych więzi. 49% wskazuje możliwość nawiązania nowych znajomości jako ważny powód przeprowadzki, a 41% ma znajomych lub przyjaciół w okolicy, do której się przenosi. Mieszkanie przestaje być tylko inwestycją w metry, a staje się inwestycją w relacje. Tylko jak budować wspólnotę w kraju, w którym 48% odczuwa brak lokalnych liderów, zdolnych pchnąć sąsiedzkie inicjatywy do przodu?
media.otodom.pl
Website preview

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o Otodom

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdza prowadzone cyklicznie niezależne badanie Mediapanel Gemius. Każdego miesiąca trafia do nas ponad 6 mln realnych użytkowników*, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Otodom nie tylko daje dostęp do ogromnej bazy ogłoszeń, ale też sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia jak np. Otodom Analytics, dzieli się wiedzą ekspertów i najświeższymi danymi, które pozyskuje także w dedykowanych badaniach. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

* wg danych za grudzień 2024 r.

Kontakt

Biuro Prasowe Otodom: Linkleaders

otodom@linkleaders.pl

www.otodom.pl