Odbudowa rynku mieszkaniowego i walka o klienta - najnowsze dane GUS

Deweloperzy w Polscy dynamicznie odbudowali swoją pozycję na rynku mieszkaniowym. Potwierdzają to dane GUS. W ubiegłym roku rozpoczęto budowę 152,5 tys. mieszkań, co daje wzrost o 33% w stosunku do 2023 roku. Jednocześnie liczba lokali oddanych do użytkowania spadła o 10%. Oznacza to, że część projektów rozpoczętych w poprzednich latach wciąż jest w trakcie realizacji. Jednak obecna sytuacja najbardziej sprzyja klientom poszukującym własnego M, którzy nadal mogą liczyć na promocje od deweloperów.

„Grudzień był dla firm deweloperskich najlepszym od dwóch lat miesiącem, jeśli chodzi o liczbę lokali oddanych do użytkowania. Spodziewam się, że w 2025 r. wartości te będą jeszcze wyższe ze względu na budowy rozpoczęte w poprzednich kwartałach. Z kolei w ostatnim miesiącu minionego roku odnotowano start niewielu (bo zaledwie 8,2 tys.) nowych inwestycji i był to najniższy wynik od wiosny 2023 roku. Nie zmieniło to jednak obrazu całego 2024 roku, który był okresem odbudowy oferty deweloperskiej”, komentuje Marcin Krasoń, ekspert rynku mieszkaniowego, Otodom Analytics.

Po stronie inwestorów indywidualnych dynamika zmian była mniejsza, choć jej kierunki pozostały takie same. Liczba mieszkań oddanych do użytkowania spadła rok do roku o 12%, pozwoleń na budowę urosła o 9%, a lokali oddanych – o 10%

Coraz mocniejsza pozycja deweloperów

Deweloperzy odpowiadają obecnie za ponad 60% produkcji mieszkaniowej, reszta to głównie inwestorzy indywidualni, czyli osoby budujące dom na własne potrzeby. Pozostałe formy budownictwa - spółdzielcze, komunalne, społeczne czynszowe i zakładowe - od lat stanowią mały procent. Aktualna proporcja pomiędzy deweloperami a inwestorami indywidualnymi utrzymuje się od 2018 r. Wcześniej systematycznie rosła. 10 lat temu mieszkania deweloperskie stanowiły ok. 40% nowych lokali, 20 lat temu było to ok. 20%, a 30 lat temu deweloperzy stawiali w Polsce pierwsze kroki.

Wykres Otodom Analytics

Wyzwania na 2025 rok: nadpodaż i spadająca dynamika budów

Po ubiegłorocznych wakacjach sytuacja na rynku mieszkaniowym ustabilizowała się, co widać w danych GUS zagregowanych w okresach trzymiesięcznych.

Wykres Otodom Analytics
„Możemy się spodziewać, że w 2025 roku deweloperzy będą bardziej ostrożni w rozpoczynaniu nowych projektów, koncentrując się na sprzedaży istniejącej oferty. Rekordowa liczba mieszkań dostępnych na rynku oznacza, że dotarcie do klienta jest trudniejsze. Promocje cenowe, dodatki w postaci komórki lokatorskiej lub miejsca parkingowego czy elastyczne terminy płatności to tylko niektóre ze sposobów na przyciągnięcie nabywców. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że nawet jeśli nowy program rządowych dopłat zostanie uruchomiony, będzie obejmował określoną i dość wąską grupę klientów, więc nie przewidujemy powtórki z sytuacji, jaką wywołał Bezpieczny Kredyt 2%. Deweloperzy też są tego świadomi”, komentuje Marcin Krasoń, ekspert rynku nieruchomości mieszkaniowych, Otodom Analytics.

Diabeł tkwi w szczegółach

W poszukiwaniu przewag konkurencyjnych, oprócz ogłaszania promocji, firmy deweloperskie zwracają szczególną uwagę na jakość obsługi tzw. posprzedażowej. Z badania zrealizowanego na potrzeby Kodeksu Rady Dobrych Praktyk[1] wynika, że klienci coraz większą wagę przywiązują do relacji z deweloperem po zakończeniu transakcji. Na przykład ponad 80% klientów oczekuje wsparcia w rozwiązywaniu problemów technicznych po odbiorze lokalu, czyli na przykład prawidłowej diagnozy przyczyny wady, a 75% wskazuje na znaczenie szybkiej i terminowej realizacji zobowiązań dotyczących usuwania usterek.

„Ciekawe obserwacje dotyczą także nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Okazuje się, że deweloperzy, którzy wdrażają zaawansowane narzędzia technologiczne, takie jak aplikacje do zgłaszania usterek czy platformy do monitorowania statusu napraw, zyskują większą lojalność klientów i pozytywne opinie na rynku”, mówi Agata Stachowiak z Otodom. „Ponadto transparentna komunikacja z klientem w fazie posprzedażowej jest kluczowym elementem budowania zaufania. Ponad połowa badanych wskazuje, że rozważając zakup mieszkania od dewelopera, bierze pod uwagę zdanie innych osób, które nabyły od danej firmy swoje wymarzone M”, dodaje ekspertka.

Podsumowując, 2025 rok, poza wyższą liczbą mieszkań oddawanych, będzie okresem spadków w liczbie nowych budów i wydawanych pozwoleń. Potrzeba wprowadzania nowych projektów będzie mniejsza, a rynek będzie wymagał od deweloperów większej elastyczności. Rosnąca podaż mieszkań oznacza presję na ceny i jakość obsługi, co stwarza korzystne warunki dla kupujących. Jednocześnie wdrażanie strategii posprzedażowych pozwoli deweloperom budować długoterminowe relacje z klientami i wyróżniać się na tle konkurencji.

[1] Kodeks Rady Dobrych Praktyk powstał z inicjatywy Otodom oraz Polskiego Związku Firm Deweloperskich.

https://www.otodom.pl/wiadomosci/wp-content/uploads/2024/12/RDP-cz.3-Obsluga-posprzedazowa.pdf

 

 

 

 

Share

Najnowsze historie

Website preview
Pokój dla studenta? Coraz trudniej o ofertę do 1000 zł
Szczyt sezonu najmu mieszkań trwa w najlepsze, a przed nami kolejna fala popytu - wrzesień zapowiada się jako okres wzmożonego zainteresowania również pokojami. Choć są średnio tańsze o 2,6 tys. zł, ich dostępność jest obecnie o 12% mniejsza niż rok temu. Obecnie najwięcej za wynajem pokoju płacą najemcy w Mazowszu (ok. 1,3 tys. zł), Małopolsce i na Pomorzu (ok. 1,2 tys. zł), a najmniej w woj. podlaskim (ok. 840 zł). Wiele wskazuje jednak na to, że zarówno liczba ofert, jak i ceny mogą się dynamicznie zmienić w najbliższych tygodniach.
media.otodom.pl
Website preview
Wakacyjne M: południowe słońce czy polskie morze?
Portugalia rośnie w siłę na mapie zagranicznych destynacji wakacyjnych. Ci, których oczarowało atlantyckie wybrzeże, muszą liczyć się z wydatkiem rzędu 4,5 tys. euro za mkw. mieszkania w popularnym regionie Algarve. Nad Bałtykiem jest taniej. Według danych Otodom w Trójmieście średnia stawka wynosi 3,2 tys. euro, czyli blisko 30% mniej. Który kierunek wybrać na apartament wakacyjny – pełne słońca południe czy dynamicznie rosnące polskie wybrzeże? Porównujemy ceny, metraże i popyt.
media.otodom.pl
Website preview
Szukaj z sensem: Nowa kampania Otodom inspiruje do odwagi w poszukiwaniu wymarzonego domu
Mieszka w Tobie potrzeba zmian mieszkaniowych? Prędzej czy później zaczniesz szukać miejsca, które na nią odpowie. Otodom w najnowszej kampanii "Sensy" prezentuje 10 różnych historii, które odkrywają głębokie motywacje stojące za decyzjami o przeprowadzce i zachęcają do autentycznego podejścia do poszukiwania nowego domu. Kampania wystartowała 18 sierpnia w największych polskich stacjach telewizyjnych i tematycznych oraz w internecie, gdzie emitowane są spoty inspirowane wynikami tegorocznego badania „Szczęśliwy dom”. 
media.otodom.pl

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o Otodom

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdza prowadzone cyklicznie niezależne badanie Mediapanel Gemius. Każdego miesiąca trafia do nas ponad 6 mln realnych użytkowników*, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Otodom nie tylko daje dostęp do ogromnej bazy ogłoszeń, ale też sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia jak np. Otodom Analytics, dzieli się wiedzą ekspertów i najświeższymi danymi, które pozyskuje także w dedykowanych badaniach. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

* wg danych za grudzień 2024 r.

Kontakt

Biuro Prasowe Otodom: Linkleaders

otodom@linkleaders.pl

www.otodom.pl