Ocena komunikacji zależy od tramwajów i autobusów
Ranking Dzielnic Otodom 2020 - komunikacja w Krakowie
8 lipca 2020
W której dzielnicy Krakowa łatwo się poruszać? Gdzie są największe korki, a gdzie można bez problemu znaleźć alternatywny transport? Na te pytania szukają odpowiedzi osoby, które na co dzień poruszają się po tym mieście albo planują wybrać je jako miejsce do życia. Poniżej kilka cennych wskazówek, które wynikają z wypowiedzi mieszkańców poszczególnych dzielnic.
Najlepiej skomunikowana dzielnica Krakowa
Zdaniem ponad 3000 przepytanych mieszkańców Krakowa, najlepiej skomunikowaną dzielnicą tego miasta są Grzegórzki. Na drugim miejscu są Mistrzejowice. Obie dzielnice cechuje łatwy dojazd w wybrane miejsca oraz sprawna komunikacja miejska. Co prawda często można trafić tutaj na korki, jak w każdej dzielnicy Krakowa, ale cechą wyróżniającą jest łatwo dostępny alternatywny transport. Warto z niego korzystać, ponieważ nie jest tutaj łatwo o miejsce do parkowania. Na trzecim miejscu rankingu znalazły się Bieńczyce, które tylko minimalnie ustępują Mistrzejowicom. Na drugim biegunie natomiast, z najniższą oceną, znalazły się Wzgórza Krzesławickie.
Komunikacja miejska w Krakowie
O kolejności w rankingu w dużej mierze zdecydowała jakość komunikacji publicznej. To Grzegórzki okazały się dzielnicą z najsprawniej działającą komunikacją miejską. Na drugim miejscu – podobnie jak w całym komunikacyjnym rankingu – znajdują się Mistrzejowice. Wysoką oceną cieszą się również Bieńczyce, Podgórze Duchackie, Prądnik Czerwony oraz Stare Miasto. Najgorzej komunikacja publiczna oceniona została natomiast na zamykających komunikacyjne zestawienie Wzgórzach Krzesławickich.
To nie przypadek, że jakość połączeń tramwajowych i autobusowych ma kluczowe znaczenie dla ogólnej oceny komunikacji w okolicy.
Co ciekawe, komunikacja publiczna w Krakowie nie pomaga wyłącznie przenieść się z punktu A do punktu B. W okresie wakacyjnym, święta i weekendy w Krakowie można się przejechać zabytkowym tramwajem, co jest szczególnie atrakcyjne dla odwiedzających miasto turystów.
Alternatywa dla krakowskich korków
Czy w Krakowie są dzielnice, w których nie ma korków? Najlepiej pod tym względem ocenione zostały Bieńczyce i Nowa Huta. Niestety, nawet te dzielnice zasługują na ocenę dostateczną. W pozostałych rejonach sytuacja jest jeszcze gorsza. Najbardziej zakorkowane dzielnice, to Łagiewniki-Borek Fałęcki oraz Prądnik Biały.
Na szczęście miasto rozwija się pod kątem alternatywnych rozwiązań. Powstaje coraz więcej ścieżek rowerowych oraz stanowisk z rowerami miejskimi, rośnie też dostępność modnych ostatnio hulajnóg.
Dzielnice dla domatorów oraz miłośników zieleni
Grzegórzki, Mistrzejowice czy Bieńczyce to miejsca gdzie mieszka sporo młodych ludzi, którzy często nie poruszają się samochodem, a komunikacją miejską, rowerem czy hulajnogą, więc miasto przystosowało się do ich potrzeb. O ile w Swoszowicach nie brakuje terenów zielonych, to nie zadbano tu np. o ścieżki rowerowe. Komunikacja wyłącznie autobusowymi liniami podmiejskimi to zdecydowany minus - ocenia Adrianna Werłos, Brand&sell.
Obserwacje te potwierdza Olga Wagner, ekspertka agencji badawczej IQS, która opracowywała ranking Mężczyźni doceniają szczególnie Grzegórzki i Prądnik Czerwony za brak korków. Sprawna komunikacja miejska Czyżyn ceniona jest natomiast zwłaszcza przez kobiety, osoby z dziećmi. W Zwierzyńcu łatwość dojazdu doceniają zwłaszcza pracujący (którzy podkreślają łatwość parkowania w tej dzielnicy).
A jak Kraków wypadł w porównaniu z innymi miastami? Delikatnie mówiąc – nienajlepiej. W zestawieniu 12 miast, dla których Otodom przygotował Ranking Dzielnic, Kraków zajmuje, ex aequo z Łodzią ostatnie miejsce. W obu miastach komunikacja została oceniona na 3,32. Tymczasem w najlepszym Białymstoku średnia ocena to 3,75. Kolejne miejsca w zestawieniu miast zajęły Gdynia i Lublin.
AUDIO - wypowiedź Jarosława Krawczyka z Otodom
MP3 - 1.4 Mb