Korki w Gdańsku niestraszne mieszkańcom Brzeźna
Jak jeździ się po Gdańsku? Czy w centrum często powstają korki? Czy łatwo o miejsce do parkowania? Jak działa transport miejski? Czy w mieście jest wystarczająca ilość ścieżek rowerowych? Czy dostępne są hulajnogi i rowery na wynajem? Na potrzeby Rankingu Dzielnic Otodom zadaliśmy te pytania mieszkańcom Gdańska. Poprosiliśmy przy tym mieszkańców różnych dzielnic o wskazanie, czy w ich dzielnicy jeździ się najwygodniej, niezależnie od środka transportu. Oto, czego się dowiedzieliśmy.
8 lipca 2020
Największy problem: korki i brak miejsc do parkowania
Gdańsk nie odstaje od większości polskich miast, które badaliśmy na potrzeby Rankingu Dzielnic Otodom. Także i tu ankietowani zgłaszali najwięcej zastrzeżeń do korków oraz zbyt małej liczby miejsc do parkowania – i to niezależnie od dzielnicy. Bardzo wysoko za to oceniono komunikację publiczną i transport alternatywny.
Brzeźno i Przymorze Małe – stąd wszędzie wygodnie dojedziesz
Niekwestionowanym zwycięzcą drugiej edycji rankingu dzielnic Gdańska zostało Brzeźno, które awansowało aż o dwanaście pozycji. O tak wysokiej lokacie zadecydowała w dużej mierze wysoka ocena za brak korków – zdaniem mieszkańców Gdańska po Brzeźnie jeździ się płynnie i wygodnie.
Brzeźno zostało ocenione przez ankietowanych na imponujące 4,28 punktu na 5 możliwych. Drugą dzielnicą, której udało się przekroczyć magiczną granicę 4 punktów okazało się Przymorze Morskie, które zgarnęło 4,01 punktu.
Przez Brzeźno oraz Przymorze Małe przechodzi nadmorska ścieżka rowerowa, którą można dojechać aż do Gdyni. Obie dzielnice dysponują łatwym dostępem do tramwajów i autobusów. Przymorze dodatkowo posiada dostęp do Szybkiej Kolei Miejskiej. Wszystko to przekłada się na komfort podróżowania po tych częściach miasta – informuje Sebastian Wielgus, laureat nagrody Lider Nieruchomości Otodom 2019 w kategorii Pośrednik Roku.
Mieszkańcy chcą zmian na Matarnii i Letnicy
Na drugim krańcu zestawienia uplasowała się Matarnia i Letnica. Pierwsza została oceniona na 2,80 punktu, zaś druga na 2,86 punktu. W obu przypadkach ankietowani skarżyli się tu niemal na wszystko – od korków, przez brak miejsc do parkowania, średnio działającą komunikację miejską po braki w dostępności transportu alternatywnego.
Matarnia dysponuje komunikacją autobusową oraz nowo powstałym przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Dostęp do niej nie jest jednak przesadnie wygodny. Odległości, które trzeba pokonać, aby dostać się do przystanków, są dość duże. Letnica zaś w ostatnich latach dynamicznie się rozwinęła. Niestety za tymi zmianami nie nadążył rozwój komunikacji miejskiej, co z pewnością miało duży wpływ na ocenę tej dzielnicy przez mieszkańców – dodaje Sebastian Wielgus.
Choć Gdańsk boryka się z problemami typowymi dla dużych miast, czyli korkami i ograniczoną liczbą miejsc parkingowych, to mieszkańcy dość wysoko oceniają komunikację po mieście. Zdaniem ankietowanych najlepiej – i to niezależne od środka transportu – jeździ się po Brzeźnie i Przymorzu Małym. Najwięcej zmian w tej kwestii wymagają z kolei Matarnia i Letnica.
W porównaniu z innymi miastami komunikacja w Gdańsku wypada przeciętnie, ze średnią 3,51 znajduje się na 6 miejscu spośród 12 miast, dla których Otodom przygotował Ranking Dzielnic 2020. Najwyższa średnia ocena padła w Białymstoku (3,75), a najniższa - w Łodzi i Krakowie (po 3,32).
AUDIO - wypowiedź Jarosława Krawczyka z Otodom
MP3 - 1.6 Mb