Polacy coraz bardziej wymagający w stosunku do agentów nieruchomości

40% Polaków pozytywnie ocenia agentów nieruchomości – wynika z badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Otodom. To niemal dwa razy więcej w porównaniu do 2017 r., kiedy taką opinię wyraziło jedynie 24% osób. Mimo że w porównaniu do ubiegłego roku odsetek deklarujących swoje pozytywne nastawienie spadł, aż 61% Polaków, którzy z agentami już współpracowali, ocenia pozytywnie tę współpracę.

Klienci bardziej otwarci na współpracę z agentami

Badanie przeprowadzone przez IQS na zlecenie Otodom w październiku br. na potrzeby 5. edycji konkursu Lider Nieruchomości Otodom pokazuje, że rośnie grupa osób pozytywnie oceniających agentów nieruchomości. Dziś odpowiada tak 40% ankietowanych, gdy jeszcze pięć lat temu deklarował to zaledwie co 4 uczestnik badania [1]. W gronie tych, którzy z usług agentów korzystali, odsetek pozytywnie nastawionych wzrasta nawet do 55%. Neutralny stosunek zadeklarowało aż 42% badanych, w porównaniu do 39% z ubiegłego roku [2].

– Większa neutralność konsumencka może oznaczać podejście pozbawione stereotypów i z pewnością daje branży okazję do pracy nad wizerunkiem poprzez profesjonalizację, jakościową obsługę, oferowanie najnowocześniejszych usług, a przede wszystkim koncentrację na oczekiwaniach klientów – komentuje Anna Michałkiewicz, koordynatorka konkursu Lider Nieruchomości Otodom.

Jedną z kluczowych motywacji, dla których Polacy decydują się na skorzystanie z usług agenta nieruchomości, jest oszczędność czasu, dlatego oczekują od nich ofert zweryfikowanych pod kątem aktualności, stanu technicznego, prawnego i dostosowanych do zadeklarowanych preferencji (ponad 50% odpowiedzi w każdej z kategorii). Tegoroczne badanie przeprowadzone na potrzeby konkursu Lider Nieruchomości potwierdziło też, że agenci nieruchomości kojarzeni są przede wszystkim z zaangażowaniem (56%) i profesjonalizmem (55%). Co ciekawe, w porównaniu do poprzedniego roku Polacy bardziej zwracają uwagę na wysoką kulturę osobistą agenta (50%) niż jego skuteczność (47%).

Nie oznacza to jednak, że nie ma tu miejsca na poprawę. Odsetek zadowolonych z usług agentów nieruchomości spadł o 5 p.p. r/r, a liczba osób, która usługi agentów oceniła gorzej, wzrosła przede wszystkim w grupach, które styczność z pracą agentów miały lub mają.

– Spadek w odsetku pozytywnych ocen dla agencji nieruchomości w porównaniu do wyników z ubiegłego roku pokazuje, że Polacy są coraz bardziej świadomi, czego mogą oczekiwać w ramach takiej współpracy. Rynek pośrednictwa w Polsce stale się rozwija, a wraz z rozwojem kompetencji wśród przedstawicieli branży, równolegle rosną wymagania osób, które z ich usług korzystają. To tylko potwierdza, jak ważny jest ciągły rozwój, inwestowanie w wiedzę i nowoczesne narzędzia, dlatego Otodom stara się na bieżąco badać preferencje nabywców i wynajmujących oraz tworzyć i udostępniać takie narzędzia, które będą zwiększać atrakcyjność współpracy pomiędzy pośrednikami i ich klientami – dodaje Anna Michałkiewicz, przedstawicielka Otodom.

Profesjonalizacja i transparentność

Podobnie jak w przypadku rynku pierwotnego, ostatnie lata w branży pośredników nieruchomości oznaczały przeniesienie istotnej części obsługi klienta do internetu. To tam najczęściej klient styka się po raz pierwszy z ofertą blisko 50% ankietowanych w badaniu „Wizerunek pośrednika nieruchomości” korzystała z serwisów ogłoszeniowych nieruchomości przy ostatniej okazji zakupu lub wynajmu nieruchomości. Nie dziwi więc, że na znaczeniu zyskują nowoczesne narzędzia. Nie tylko ułatwiają one klientom analizę ofert, ale także wpływają na postrzeganie agenta nieruchomości jako bardziej profesjonalnego.

Najbardziej atrakcyjnym w ocenie Polaków narzędziem, które pozwala im ocenić ofertę, jest wirtualny spacer 3D, który docenia aż 63% osób. Równie ważny jest dostęp do jak największej liczby (powyżej 10) dobrej jakości zdjęć nieruchomości wykonanych profesjonalnym sprzętem i przy dobrym oświetleniu (55% deklaracji). Perfekcyjna prezentacja nieruchomości to jednak nie wszystko. Aż 61% respondentów twierdzi, że nie mniej ważny w ich ocenie jest certyfikat najemcy.

– Widzimy, jak dynamicznie zmienia się rynek nieruchomości. Od wielu lat blisko i intensywnie współpracujemy z agencjami i dostrzegamy, jak bardzo sektor ten się rozwinął. Otodom aktywnie wspiera podmioty działające na tym rynku, dostarczając wiedzę, narzędzia i współtworząc najlepsze praktyki – tłumaczy Anna Michałkiewicz z Otodom.

Taka idea przyświeca również organizowanemu już od 5 lat konkursowi Lider Nieruchomości, w którym ocenie poddawane są agencje nieruchomości i ich praktyki. Dotychczas brały w nim udział agencje, które do konkursu się zgłosiły. W tym roku analizie poddane będą wszystkie podmioty wystawiające swoje oferty za pośrednictwem Otodom.

– Naszą intencją jest kompleksowe zbadanie tego rynku i dostarczenie wszystkim jego uczestnikom rekomendacji do tego, co w swojej działalności mogą udoskonalić. Chcemy też wyróżniać tych, którzy zapewniają klientom najwyższej jakości usługi, i których działalność może być wzorem do naśladowania. Wierzymy, że dzięki ich zaangażowaniu, możemy zadbać o jeszcze lepsze standardy. Mamy już zresztą efekty tej współpracy. Wspólnie ze zwycięzcami ubiegłorocznej edycji konkursu stworzyliśmy Kodeks Agenta Pro, który już wkrótce trafi do agentów i branży – tłumaczy Anna Michałkiewicz, koordynatorka konkursu Lider Nieruchomości Otodom.

To nie jedyna zmiana, jaką organizator konkursu wprowadził w tegorocznej edycji. Formuła konkursu została rozszerzona i po raz pierwszy obejmie również deweloperów.

– Uznaliśmy, że przy tak dynamicznych zmianach, jakie zachodzą na rynku nieruchomości mieszkaniowych i coraz silniejszych interakcjach we wszystkich jego obszarach, konkursu Lider Nieruchomości Otodom nie powinniśmy zawężać jedynie do działalności pośredników. Badaniem objęty zostanie rynek nowych mieszkań, a o miano lidera będą mogły ubiegać się również firmy deweloperskie. Zadbaliśmy też o to, by metodologia badania dostosowana została do odmiennej specyfiki działalności tego sektora, a jego wyniki pozwoliły odpowiedzieć na najbardziej aktualne wyzwania, z którymi się mierzy –podkreśla Anna Michałkiewicz, przedstawicielka Otodom.

Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwa niezależna agencja badawcza IQS. Konkurs Lider Nieruchomości Otodom rusza już w listopadzie, a zwycięzcy tegorocznej edycji zostaną wyłonieni w kwietniu 2023 r.

Szczegóły konkursu dostępne są na stronie www.lidernieruchomosci.otodom.pl.

[1] Badanie „Wizerunek zawodu pośrednika nieruchomości” Otodom, 2017 r.

[2] Badanie „Wizerunek pośrednika nieruchomości” Otodom, 2021 r.

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o Otodom

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdza prowadzone cyklicznie niezależne badanie Mediapanel Gemius. Każdego miesiąca trafia do nas ponad 6 mln realnych użytkowników*, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Otodom nie tylko daje dostęp do ogromnej bazy ogłoszeń, ale też sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia jak np. Otodom Analytics, dzieli się wiedzą ekspertów i najświeższymi danymi, które pozyskuje także w dedykowanych badaniach. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

Otodom Analytics to pełny, wiarygodny i aktualny zestaw danych i informacji o rynku mieszkaniowym w Polsce - wszystko w jednym nowoczesnym narzędziu zasilanym nie tylko danymi, ale i komentarzami najlepszych ekspertów. Otodom Analytics wspiera efektywne prowadzenie biznesu przez deweloperów i pośredników, dając im zestaw specjalnie przygotowanych narzędzi do optymalizacji wydatków i zwiększania efektywności pracy z klientami. Otodom Analytics stanowi unikalne na rynku kompendium wiedzy dla każdego profesjonalisty działającego na rynku mieszkaniowym i w jego bliskim otoczeniu.

 

* wg danych za sierpień 2023 r.

Kontakt