Branża nieruchomości ocenia serwisy ogłoszeniowe
Wyniki badania PBS
5 grudnia 2018
Prawie połowa właścicieli i pracowników biur obrotu nieruchomościami twierdzi, że najwięcej klientów, którzy kupili nieruchomość, trafiło do nich z Otodom. To jeden z wniosków z „Badania satysfakcji agentów ze współpracy z serwisami ogłoszeniowymi”, przeprowadzonego przez PBS. Wyniki ankiety pokazują mocne i słabe strony polskich serwisów ogłoszeniowych z punktu widzenia agentów.
Zmiany w ocenie skuteczności
Według 46% właścicieli i pracowników biur obrotu nieruchomościami, najwięcej zapytań zakończonych sprzedażą pochodziło z Otodom. Drugie miejsce, z 10-procentowym wynikiem, zajął serwis Nieruchomości Online, a na podium znalazł się także OLX, który generuje najwięcej zapytań zdaniem 9% ankietowanych.
W porównaniu z poprzednim, marcowym badaniem, Otodom odnotował pod tym względem 9-procentowy wzrost. Zmiany nastąpiły także na niższych pozycjach: z pierwszej trójki wypadła Gratka, która dotychczas zajmowała drugie miejsce.
Według pośredników, Otodom generuje średnio 16,7 zapytań sprzedażowych tygodniowo. OLX i Nieruchomości Online odpowiadają przeciętnie za 6,4 zapytań, Gratka – za 5,5, a Morizon – za 5.
Otodom jest wyraźnym liderem także pod względem liczby zapytań zakończonych podpisaniem umowy najmu. Serwis wskazany został przez 26% agentów. O połowę mniej pośredników twierdzi, że najwięcej zapytań otrzymuje z OLX. Gratka, Nieruchomości Online i Gumtree wskazywane były przez 5% badanych.
Z jakich serwisów korzystają pośrednicy?
Jak wynika z badań, niewielu pośredników współpracuje z jednym, ulubionym serwisem. Aż 80% z nich deklaruje, że korzysta przynajmniej z czterech.
Najpopularniejszy wśród profesjonalistów jest Otodom, z którego korzysta aż 89% z nich. Kolejne miejsca zajmują: Gratka (70%), OLX i Morizon (po 67%). W porównaniu z marcowym pomiarem duże spadki zaliczyły Gratka (o 8%) i Domy.pl (o 7%) oraz Gumtree (o 6%). Pięcioprocentowy wzrost zanotował OLX, a Morizon poprawił swój wynik o 1%.
Nie tylko skuteczność
Badanie PBS nie było nakierowane tylko na efektywność. Ankietowani podzielili się też subiektywnymi wrażeniami wynikającymi korzystania z poszczególnych serwisów.
Ich zdaniem najbardziej atrakcyjne ceny oferuje Gumtree, a pod względem dopasowania oferty do potrzeb i obsługi klienta najlepiej w badaniu oceniono serwis Nieruchomości Online. Lider rynku, Otodom, wypadł najlepiej w największej liczbie kategorii: pod względem wyglądu i estetyki, wygody korzystania z konta, liczby zapytań od klientów i działań wspierających biznes.
- Zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami wymaga dziś wszechstronnej wiedzy. Agenci muszą świetnie znać lokalny rynek, być na bieżąco z rozwiązaniami prawnymi, ale i znać się na marketingu, komunikacji, fotografii i wielu pozornie niezwiązanych z nieruchomościami tematach. Prowadzimy w Otodom kilka projektów, które umożliwiają najambitniejszym agentom dalszy rozwój. Są to choćby Akademia Rozwoju Agenta, kwartalnik Agent Nieruchomości czy porady na naszym blogu. Wyniki badania PBS dowiodły, że działania te są doceniane przez pośredników, i że dokładamy cegiełkę do rozwoju całej branży. To cieszy – komentuje Agata Polińska z Otodom.
Rynek obrotu nieruchomościami w ostatnich latach coraz bardziej się profesjonalizuje, a serwisy ogłoszeniowe są dla biur podstawowym narzędziem. Biorący udział w badaniu agenci i właściciele firm w 43% oceniają dobrze zadowolenie z działających w Polsce serwisów. Negatywną opinię wskazało dwukrotnie mniej ankietowanych.