Branża nieruchomości ocenia serwisy ogłoszeniowe

Wyniki badania PBS

 

Prawie połowa właścicieli i pracowników biur obrotu nieruchomościami twierdzi, że najwięcej klientów, którzy kupili nieruchomość, trafiło do nich z Otodom. To jeden z wniosków z „Badania satysfakcji agentów ze współpracy z serwisami ogłoszeniowymi”, przeprowadzonego przez PBS. Wyniki ankiety pokazują mocne i słabe strony polskich serwisów ogłoszeniowych z punktu widzenia agentów.

Zmiany w ocenie skuteczności

Według 46% właścicieli i pracowników biur obrotu nieruchomościami, najwięcej zapytań zakończonych sprzedażą pochodziło z Otodom. Drugie miejsce, z 10-procentowym wynikiem, zajął serwis Nieruchomości Online, a na podium znalazł się także OLX, który generuje najwięcej zapytań zdaniem 9% ankietowanych.

W porównaniu z poprzednim, marcowym badaniem, Otodom odnotował pod tym względem 9-procentowy wzrost. Zmiany nastąpiły także na niższych pozycjach: z pierwszej trójki wypadła Gratka, która dotychczas zajmowała drugie miejsce.

Według pośredników, Otodom generuje średnio 16,7 zapytań sprzedażowych tygodniowo. OLX i Nieruchomości Online odpowiadają przeciętnie za 6,4 zapytań, Gratka – za 5,5, a Morizon – za 5.

Otodom jest wyraźnym liderem także pod względem liczby zapytań zakończonych podpisaniem umowy najmu. Serwis wskazany został przez 26% agentów. O połowę mniej pośredników twierdzi, że najwięcej zapytań otrzymuje z OLX. Gratka, Nieruchomości Online i Gumtree wskazywane były przez 5% badanych.

 

Z jakich serwisów korzystają pośrednicy?

Jak wynika z badań, niewielu pośredników współpracuje z jednym, ulubionym serwisem. Aż 80% z nich deklaruje, że korzysta przynajmniej z czterech. 

Najpopularniejszy wśród profesjonalistów jest Otodom, z którego korzysta aż 89% z nich. Kolejne miejsca zajmują: Gratka (70%), OLX i Morizon (po 67%). W porównaniu z marcowym pomiarem duże spadki zaliczyły Gratka (o 8%) i Domy.pl (o 7%) oraz Gumtree (o 6%). Pięcioprocentowy wzrost zanotował OLX, a Morizon poprawił swój wynik o 1%.

 

Nie tylko skuteczność

Badanie PBS nie było nakierowane tylko na efektywność. Ankietowani podzielili się też subiektywnymi wrażeniami wynikającymi korzystania z poszczególnych serwisów.

Ich zdaniem najbardziej atrakcyjne ceny oferuje Gumtree, a pod względem dopasowania oferty do potrzeb i obsługi klienta najlepiej w badaniu oceniono serwis Nieruchomości Online. Lider rynku, Otodom, wypadł najlepiej w największej liczbie kategorii: pod względem wyglądu i estetyki, wygody korzystania z konta, liczby zapytań od klientów i działań wspierających biznes.

- Zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami wymaga dziś wszechstronnej wiedzy. Agenci muszą świetnie znać lokalny rynek, być na bieżąco z rozwiązaniami prawnymi, ale i znać się na marketingu, komunikacji, fotografii i wielu pozornie niezwiązanych z nieruchomościami tematach. Prowadzimy w Otodom kilka projektów, które umożliwiają najambitniejszym agentom dalszy rozwój. Są to choćby Akademia Rozwoju Agenta, kwartalnik Agent Nieruchomości czy porady na naszym blogu. Wyniki badania PBS dowiodły, że działania te są doceniane przez pośredników, i że dokładamy cegiełkę do rozwoju całej branży. To cieszy – komentuje Agata Polińska z Otodom.

Rynek obrotu nieruchomościami w ostatnich latach coraz bardziej się profesjonalizuje, a serwisy ogłoszeniowe są dla biur podstawowym narzędziem. Biorący udział w badaniu agenci i właściciele firm w 43% oceniają dobrze zadowolenie z działających w Polsce serwisów. Negatywną opinię wskazało dwukrotnie mniej ankietowanych.

 

Pełne wyniki badania

 

Badanie satysfakcji Otodom sierpien 2018.pdf

PDF 11 MB

infografika.png

PNG 335 KB

PBS podsumowanie.docx

DOCX 27 KB

otodom-infografika.pdf

PDF 199 KB

Udostępnij

Najnowsze historie

Website preview
Jawność cen. Nowe obowiązki deweloperów i nierozstrzygnięte pytania
Komentuje: Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka badań rynku Otodom
media.otodom.pl
Website preview
Nie tylko rekordowe wzrosty. Rynek najmu zmienia zasady gry, stawiając na personalizację
W sierpniu 2025 roku podaż mieszkań przeznaczonych na wynajem wzrosła o ponad 5% miesiąc do miesiąca. W tym samym czasie liczba odpowiedzi na ogłoszenia zwiększyła się o 17% względem lipca i aż o 16% w ujęciu rocznym. W ostatnich siedmiu latach wyższy wynik pojawił się jedynie raz – w marcu 2022, tuż po wybuchu wojny w Ukrainie. Na rynku coraz wyraźniej widać też trend personalizacji – właściciele lokali precyzyjnie wskazują, do kogo kierują swoje oferty. 
media.otodom.pl
Website preview
Synowie, ojcowie, wnukowie. Mężczyźni przejmują opiekę i zmieniają adres
Jak wskazuje raport Otodom „Sens(y) zmian mieszkaniowych”, wielopokoleniowi opiekunowie, czyli osoby przeprowadzające się z potrzeby wsparcia bliskich, najczęściej wracają do małych miast i wsi. Co zaskakujące, w tej roli częściej występują mężczyźni (53%). W nowym domu zyskują średnio 27 mkw. dodatkowej przestrzeni, ale brakuje im wygód codziennego życia i dostępu do usług, a niemal połowa przyznaje, że tęskni za dawnym otoczeniem.
media.otodom.pl

Aktualizacje w Twojej skrzynce pocztowej

Klikając "Subskrybuj", potwierdzam, że zapoznałem się z Polityka prywatności i wyrażam na nią zgodę.

Więcej o Otodom

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdza prowadzone cyklicznie niezależne badanie Mediapanel Gemius. Każdego miesiąca trafia do nas ponad 6 mln realnych użytkowników*, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Otodom nie tylko daje dostęp do ogromnej bazy ogłoszeń, ale też sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia jak np. Otodom Analytics, dzieli się wiedzą ekspertów i najświeższymi danymi, które pozyskuje także w dedykowanych badaniach. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

* wg danych za grudzień 2024 r.

Kontakt

Biuro Prasowe Otodom: Linkleaders

otodom@linkleaders.pl

www.otodom.pl